Jurering in volle gang

25 July 2018

De jury is druk bezig met het selecteren van de tien finalisten. Wie zitten er ook al weer in de jury? Dat lees je hier!


Floris de Gelder – Directeur Paleis Soestdijk

Floris de Gelder is een geboren Utrechter en tegenwoordig directeur van Paleis Soestdijk. Na een loopbaan in het bedrijfsleven (KPN, Ahold) is Floris de Gelder onder andere directeur geweest van Museum Speelklok in Utrecht, wethouder van Economische Zaken en Cultuur in Utrecht en directeur van het Utrecht Science Park. Naast zijn professionele activiteiten is Floris de Gelder ook bestuurlijk actief, onder andere als commissaris van de NV Stadsherstel Utrecht en als bestuurslid van het Evert Zoudenbalch Huis en de Stichting Landgoed de Boom in Leusden. Zijn favoriete erfgoed in de Provincie Utrecht is Paleis Soestdijk, omdat hij daar zelf nu zo zijn best voor mag doen. Het is voor hem een magische plek vol met verhalen en herinneringen die het verdient om een mooie nieuwe bestemming te krijgen. Een andere mooie plek is de Botanische Tuin op het Utrecht Science Park, gelegen rondom het Fort Hoofddijk. Dit vindt hij echt heel mooi, zeker in de lente.


Yasemin Tümer – Investeerder in vrouwelijk ondernemerschap

Yasemin Türmer woont al bijna 30 jaar in de regio Utrecht. Zij is investeerder in vrouwelijk ondernemerschap omdat ze gelooft dat investeren in ondernemers belangrijk is voor de activering van de economie en om versnelling en versterking te brengen in een economie met meer feminiene waarden. Yasemin heeft o.a. gewerkt bij DHV in Amersfoort en bij KPMG Consulting als partner. Sinds 2015 is zij investeerder en coach van startups and scale-ups. Zij is investeerder in the NextWomenCrowd Fund en in een aantal bedrijven, lid van de jury van Utrecht Inc. Haar favoriete erfgoed in de provincie zijn de huizen Achter de Dom, waar Anna Maria van Schurman heeft gewoond. Anna Maria werd als eerste vrouwelijke studente in Nederland aan de universiteit (Utrecht) toegelaten. Buiten de stad Utrecht is haar favoriete plek het kasteel Renswoude uit 1600. 


Brenda Emmen-Hassell – Sociaal Werker Maatschappelijke Participatie

Brenda Emmen-Hassell heeft een aangeboren werkwijzen van verbinden, motiveren en enthousiasmeren. Ze krijgt energie van het ondersteunen van talenten in mensen zodat ze zelf initiatieven opstarten en verduurzamen tot mooie ontmoetingen. Mensen samenbrengen en hen hun eigen kracht laten ervaren geeft haar voldoening. Haar favoriete erfgoed in de Provincie Utrecht is de Grebbe en de Waterlinie. Geboren aan de Grebbelinieweg op Curaçao, maakt dat bezoeken een ware beleving voor haar. Brenda heeft waardering voor de strijd en vooral het doorzettingsvermogen dat daar ruim 70 jaar geleden ten toon werden gesteld. Mensen gebruikten daar de natuur en hun creativiteit om te leven en overleven. Die instelling past bij Brenda, ze maakt van dat wat onmogelijk lijkt, toch gebruik om het beste naar boven te brengen in haarzelf en bij anderen.


Ali Amghar - Stadspodium Utrecht en Stichting Desalniettemin

Ali Amghar is creatief, nieuwsgierig, beschouwend, analytisch en soms een tikkeltje cynisch. Een zeer betrokken Utrechter die zich inzet bij onder andere Stadspodium Utrecht en Stichting Desalniettemin. Ali is een netwerker en zijn kracht zit in het verbinden van zeer uiteenlopende doelgroepen. Hij is gewend zaken en ideeën vanuit alle kanten te bekijken. Zijn favoriete plek erfgoed in de Provincie Utrecht is de Leidsekade in Utrecht, hij is bewonderaar van de bruggen aan die kade.


Roberto Coletti – Ondernemer Roberto Gelato

Roberto Coletti is een geboren Italiaan, maar voelt zich een adoptie-Utrechter. In 2002 opende hij met Carlina De Lorenzo de ijssalon Roberto Gelato in Wittevrouwen, Utrecht. Hij is ijsgek in hart en nieren en altijd op zoek om op creatieve manieren zijn eigen grenzen en die van zijn klanten te verleggen. Hij is niet alleen gek op ijs, zijn klanten zijn ook gek op zijn ijs en hij is winnaar van de Gouden IJsspatel en kreeg zilver bij de Coppa d’Oro in 2015. Roberto haalt het meeste energie uit het dagelijkse en vrolijke contact met zijn klanten. Zijn favoriete erfgoed in de Provincie Utrecht zijn de Biltse Duinen, die enorme zandvlakte lijkt los te staan van de tijd en straalt enorme rust uit. Hij komt er helemaal tot rust tijdens een drukke periodes van ijs maken en verkopen.


Terry Harmelink – Marketeer bij het Waterliniemuseum

Terry Harmelink is opgegroeid in Utrecht en geniet al haar hele leven van al het prachtige erfgoed dat Utrecht bezit. Ze heeft tijdens haar studie een minor gevolgd in Erfgoed- en Museumstudies en is per 1 juli gestart als marketeer bij het Waterliniemuseum Fort bij Vechten. Naast haar werk runt zij sinds 2015 een eigen bedrijfje. Terry raakt geïnspireerd door andere ondernemers en creatievelingen. Vormgeving, duurzaamheid, kunst en cultuur zijn erg belangrijk voor haar. Een beetje cliché misschien, maar de werfkelders zijn nog altijd haar favoriete erfgoed. Ze vindt het mooi hoe alles hier samenkomt. "Het is een broedplaats voor creativiteit door de vele ateliertjes en werkplaatsen die er zijn gevestigd, maar er zijn ook horeca, woon- en werkruimtes te vinden. Het is toegankelijk voor iedereen en heeft een veelzijdig karakter; eigenlijk een mooie afspiegeling van Utrecht zelf. En dan heeft het ook nog een interessante geschiedenis!"


Robbert Maas – Directeur bij SOON en mede-oprichter Young Economic Board Utrecht

Robbert Maas zet zich vol enthousiasme in voor Utrecht. Als Trustee van Awesome Utrecht selecteert hij elke twee maanden tijdens een pitchnight de beste ideeën om Utrecht Awesome te maken. Daarnaast heeft hij een community voor jonge ondernemende Utrechters opgezet die verbindingen legt tussen sterke, gevestigde partijen en onbenut jong potentieel. Robbert maakt zich sterk voor sociaal ondernemerschap en zet regelmatig nieuwe initiatieven op in het Utrechtse. Robbert's favoriete erfgoed is de Utrechtse Heuvelrug. Het zal nog jaren duren voor hij het hele gebied heeft gezien. Als jurylid zal Robbert letten op de mensen achter het idee. Zijn zij de aanjagers die het idee tot een wereldberoemde uitvoering gaan maken?


Manou Nonnekes – Brand Manager bij Utrecht Marketing en marketing & communicatiespecialist

Manou Nonnekes heeft een hart voor cultuur, en dan met name cultuur in Utrecht. Bijna tien jaar werkte ze als marketing- en communicatiespecialist bij het Centraal Museum en later het Nijntje museum. Als afgevaardigde van de Utrechtse Musea, waar het Centraal Museum deel van uitmaakt, zat zij in het Utrecht Brand Team. In het Utrecht Brand Team komen marketeers en beleidsmakers uit diverse sectoren bijeen met één gedeelde liefde: Utrecht. Sinds kort heeft ze de museumwereld achter zich gelaten en is ze gestart als Brand Manager bij Utrecht Marketing. Vanuit haar kennis van en ervaring met marketing en communicatie in de culturele sector kan ze goed inschatten hoe de ingezonden ideeën het licht kunnen gaan zien en kunnen gaan helpen om Utrecht Wereldberoemd te maken!

Blijf op de hoogte van de laatste updates!